Wij maken op deze site gebruik van cookies. Voor meer details over het gebruik, klik hier.

Kantoor aan huis

Als ondernemer heb je natuurlijk een plek nodig om te werken. Huur je een zakelijk kantoor of heb je een zakelijke eigen pand, dan is er niets aan de hand en kun je de kosten die daarmee gemoeid gaan als zakelijk opvoeren. Gebruik je echter een deel van je eigen (huur)huis als kantoor dan komen daar wat extra haken en ogen bij kijken.

Eigen woning

Als je een eigen woning hebt dan gelden er een aantal regels om bepaalde kosten als zakelijk aan te merken. Zo moet het een zelfstandige ruimte zijn, dat wil zeggen dat deze apart verhuurbaar zou zijn, voorzien is van een eigen ingang, toilet en energievoorziening. Daarnaast moet je minimaal 30% van je werktijd in deze ruimte besteden, als je ook een kantoor buiten huis hebt moet dit minimaal 70% zijn. Als je aan deze eisen voldoet kun je de kosten die je maakt voor je eigen woning evenredig doorbelasten naar je onderneming (zoals energie, belastingen, verzekeringen, schoonmaak, etc.).

Afschrijvingskosten zakelijk opvoeren voor het gedeelte van je woning die je zakelijk gebruikt is niet geaccepteerd, tenzij je dit gedeelte van de woning als zakelijk op de balans zet (hier komen meerdere zaken bij kijken, wat als de waarde stijgt en je hier ook bij verkoop extra winst en extra te betalen belasting door krijgt? Vaak is het onvoordelig om hiervoor te kiezen).

Huurwoning

Maak je met een huurwoning gebruik van een zelfstandige ruimte voor je onderneming (en voldoe je aan de minimale werktijd daarin), dan kun je de kosten van huur, energie, schoonmaak, verzekeringen, belastingen, etc. evenredig doorberekenen aan je onderneming. Ook kosten van inrichting en verbouwing van deze ruimte zijn zakelijk.

Andere kosten

Uiteraard zijn de kosten die je maakt voor zakelijke apparaten, zoals laptop, telefoon, etc. kosten voor je onderneming. Let op met aftrek voor abonnementen van telefoon en internet, deze kun je alleen zakelijk opnemen als deze strikt zakelijk gebruikt worden. Zie meer informatie hierover in onze blog ‘Zakelijke kosten aftrekbaar van winst

De belastingdienst heeft een handig hulpmiddel ter beschikking gesteld om te kunnen achterhalen of (en welke van) de kosten van jouw werkruimte aftrekbaar zijn: bekijk deze link

Geschreven door:

Wilma Schaftenaar

Oprichter van 3OS, in 2009 afgestudeerd als registeraccountant en sinds 2018 trotse eigenaar van het innovatieve accountantskantoor 3OS; waarbij respect, vertrouwen en professionaliteit voorop staan

3OS.nl

3OS een wereld van respect, vertrouwen en professionaliteit

Wij maken op deze site gebruik van cookies. Voor meer details over het gebruik, klik hier.